امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

دانلود تحقیق پیسی یا برص یا ویتیلیگو

دانلود تحقیق پیسی یا برص یا ویتیلیگو دسته: پزشکی
بازدید: 13 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 20 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 24

پیسی یا برص یا ویتیلیگو یك بیماری پوستی است كه در آن لك های سفید رنگ به دلیل از دست رفتن رنگدانه پوست بوجود می آیند، این ضایعات در هر جایی از بدن ممكن است دیده شوند

قیمت فایل فقط 23,400 تومان

خرید

 پیسی یا برص یا ویتیلیگو یك بیماری پوستی است كه در آن لك های سفید رنگ به دلیل از دست رفتن رنگدانه پوست بوجود می آیند، این ضایعات در هر جایی از بدن ممكن است دیده شوند. معمولاٌ در هر دو طرف بدن بطور قرینه لك های متعدد سفید و شیری رنگ دیده می شود. شایع ترین مناطق درگیری پوستی عبارتند از: صورت، لب ها، دست ها، بازوها، پاها و نواحی تناسلی.
چه كسانی به پیسی مبتلا می شوند؟
 از هر صد نفر، یك یا دو نفر به این بیماری مبتلا می شوند. حدود نیمی از افرادی كه به این بیماری دچار می شوند، قبل از بیست سالگی علایم آن را در خود خواهند یافت. حدود یك پنجم از مبتلایان نیز یكی از افراد خانواده شان به این بیماری مبتلا بوده اند. بیشتر كسانی كه پیسی دارند، از نظر سلامتی عمومی در وضعیت خوبی بسر می برند.
رنگ پوست چطور بوجود می آید؟
 ملانین، رنگدانه ای است كه عامل تعیین كننده رنگ پوست، مو و چشم های ما می باشد و توسط سلول هایی به نام ملانوسیت (سلول های رنگدانه ساز) تولید می شود. اگر این سول ها از بین بروند و یا نتوانند رنگدانه ملانین را تولید كنند، رنگ پوست روشن تر شده و یا بطور كلی سفید می شود
دلیل پیدایش پیسی چیست؟
 پیدایش پیسی نتیجه از بین رفتن سلول های رنگدانه ساز پوست است كه دلیل آن ناشناخته است. ولی چهار تئوری اصلی دراین زمینه وجود دارد:
1- سلول های عصبی كه بطور غیرطبیعی فعال شده اند ممكن است با تولید مواد سمی به سلول های رنگدانه ساز آسیب برسانند.
2- سیستم ایمنی بدن ممكن است در موقع دفاع از بدن در مقابل یك ماده خارجی، رنگدانة پوست را نیز از بین ببرد.
3- سلول های رنگدانه ساز ممكن است عامل از بین رفتن خودشان باشند. یعنی زمانی كه رنگدانه در حال ساخته شدن است، مواد زایدی نیز در كنار آن تولید می شوند كه سمی بوده و قادر به از بین بردن خود سلول ها است.
4- وجود یك نقص ارثی موجب حساس شدن سلول های رنگدانه ساز به آسیب و در نتیجه از بین رفتن ها می شود.
پیسی چگونه پیشرفت می كند؟
 وسعت، دوره و شدت از دست رفتن رنگدانه در اشخاص مختلف متفاوت است. افرادی كه پوست روشنی دارند معمولاٌ در تابستان متوجه تفاوت رنگ مابین نواحی مبتلا و سایر نقاط سالم پوست كه برنزه شده اند، می شوند. پیسی در افراد با پوست تیره بسیار واضح تر از روشن پوستان است در موارد شدید ممكن است رنگدانه در همه جای پوست از بین برود و پوست یكسره سفید شود.هیچ راهی برای پیش گویی این كه هر فرد چقدر رنگدانه از دست خواهد داد و یا اینكه بیماری وی چقدر طول خواهد كشید وجود ندارد.
 یك لك پیسی به صورت ناحیه ای به رنگ سفید شیری رنگ دیده می شود. با این حال میزان تخریب رنگدانه در هر لك می تواند با سایر لك ها متفاوت باشد. در یك لك ممكن است سایه های مختلفی وجود داشته باشد و نیز یك ناحیه تیره تر، نواحی سفید شده را احاطه كرده باشد.

قیمت فایل فقط 23,400 تومان

خرید

برچسب ها : پیسی , برص , ویتیلیگو , دلیل پیدایش پیسی , پیشرفت پیسی

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر