امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

دانلود تحقیق بررسی مجموعه های مسکونی در مشهد

دانلود تحقیق بررسی مجموعه های مسکونی در مشهد دسته: شهرسازی
بازدید: 13 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 11 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 13

از آنجائی كه برای طراحی یك مجموعة مسكونی، آگاهی نسبت به وضعیت مجموعه هایی كه تاكنون در این شهر به وجود آمده اند و تأثیراتی كه از مرحله طراحی تا زمان استفاده ، از محیط گرفته یا بر آن می گذارند، ضروری می نماید

قیمت فایل فقط 23,400 تومان

خرید

از آنجائی كه برای طراحی یك مجموعة  مسكونی، آگاهی نسبت به وضعیت مجموعه هایی كه تاكنون در این شهر به وجود آمده اند و تأثیراتی كه از مرحله طراحی تا زمان استفاده ، از محیط گرفته یا بر آن می گذارند، ضروری می نماید. با عنایت به این مهم، در این بخش  از رسالة حاضر، چند نمونة شاخص و تأثیر گذار در بخشهای مختلف شهر انتخاب شده اند تا به ترتیب زمانی و با بررسی نكات مثبت و منفی آنها، شناخت دقیق تری از وضعیت این پدیده ها در سطح شهر به دست آید.

ارائه اطلاعات در مورد این مجموعه ها در قالب: نمایش موقعیت قرارگیری در شهر، دیدهای گوناگون در وضعیت موجود از آنها، تصویری بازسازی شده از مجموعه ( برایدرك بهتر بیان معماری آنها) ، همچنین نقشه ها و سایر مشخصات. در موارد لازم، اطلاعات نقشه ها و سایر توضیحات ضروری در ارتباط با بنا این بررسی را كاملتر میكند.

1- مجتمع مسكونی فیروزه:

علت انتخاب:‌این مجموعه یكی از معدود مجتمعهای مسكونی مشهد است كه پس از آپارتمانهای مرتفع در عرصه ساخت و ساز مسكن، به بلند مرتبه سازی روی آورده و امكان زندگی در ارتفاع بیش از 56 طبقه را برای ساكنین، فراهم نموده است.

1- بررسی ویژیگیهای كالبدی - فضایی مجموعه:

مجتمع مسكونی فیروزه با تعداد 1400 واحد مسكونی در قسمتی از شهر واقع شده كه بیشترین كابری اراضی آن مسكونی است.

موقعیت شهری و كاربریهای بافت پیرامونی و بلافصل:

این مجموعه در محدوده بین بلوار شهید قرنی ( بلوار فردوسی) ، بلوار شهید صادقی (بلوار سازمان آب) و بلوار قاضی طباطبایی واقع شده است. كاربریهای اطراف آن در حوزه پیرامونی عبارتند از:

1- اورژانس   2- مجموعه فنی و حرفه ای  3- هتل صبا

4- پمپ بنزین   5- بیمارستان خاتم الانبیاء  6- مجموعه ورزشی كارگران و مجموعه تفریحی 7- مجموعه های مسكونی با قدمت زیاد نظیر 600 دستگاه،512 دستگاه مجموعه مسكونی شركت گاز و مجموعه مسكونی فرهنگیان

كاربریهای داخل مجموعه و در حوزه بلافصل آن عبارتند از :

1- مسكونی  2- مركز تجاری 3- درمانگاه 4- مسجد

نظام دسترسیها و الگوی حركت سواره و پیاده:

كل مجموعه به 6 فاز مجزا از یكدیگر تقسیم شده كه هر كدام دارای هیات مدیره مختص به خود می باشد و هیچگونه ارتباطی بین فازهای مختلف وجود ندارد. تفكیك حركت سواره و پیاده بدین ترتیب است كه حركت سواره در فضاهای  ارتباطی كه در بین فازهای مختلف ایجاد شده اند، صورت می گیرد و هیچگونه تداخل حركتی سواره در داخل محوطه های درونی مجتمع وجود ندارد، مگر در موارد اضطراری.

بررسی نحوه همگنی مجموعه با بافت اطراف و محیط:

در این زمینه می توان به نكات زیر اشاره نمود:

1- برجها طوری طراحی شده اند كه حداقل سایه اندازی را بر هم داشته باشند.

2- اگر چه ریتم افقی- عمودی و نیز شكستگیهایی در نما دیده می شود، ولیعدم استفاده از مصالح متنوع، موجب بوجو آمدن سیمایی یكنواخت در بدنه شده است كه البته  وجود تراسها وفضاهای باز در طبقات و نیز ریتم نما، از تأثیر آن كاسته است.

3- وجود فضاهای باز در طبقات بالای برجها، نكته ای قابل توجه است كه تنها در مورد تعداد واحدهای معدودی استفاده گشته است و در جای خود قابل تقدیر و تأمل است.

4- مسأله اشراف مجمع بر منازل مسكونی اطراف و نیز طراحی تراسها رو به فضای خصوصی بافت مسكونی مجاور، یكی از نكات منفی پروژه است. چرا كه با توجه به نظر  خواهی صورت گرفته از ساكنین، یكی از كابریهای عمده تراسها، مسأله چشم انداز ذكر شده است كه با درنظر گرفتن اشراف بوجود آمده بر منازل اطراف، مطلوب نمی باشد.

5- بهتر بود كه حجم برجها با افزایش ارتفاع پلكانی می شد تا از تأثیر ارتفاع زیاد آنها بر بافت مجاور بكاهد.

6- غلبه توده بر فضا، بجای فضا بر توده از معضلات مجموعه است.

7- فازهای مختلف مجتمع با. نرده از محیط پیرامونی خود تفكیك شده اند.

8- كمبود فضاهای سبز ونشیمن و نیز مكانهای جمعی مناسب كه بصورتی شایسته تجهیز شده باشند، باعث انروای ساكنین شده و از بعد اجتماعی مجتمع كاسته است.

9- فضای باز مجموعه نیز، عموماً‌ با موزائیك فرش شده است و فضاهای تجمع جهت گذران اوقات فراغت ونیز ایجاد همبستگی اجتماعی در ساكنین، متناسب با جمعیت مجموعه وجود ندارد.

10- مجتمع تجاری مجموعه در مكانی قرار گرفته كه علاوه بر پاسخگویی به نیاز مجتمع با بیرون هم ارتباط كند.

11-سلسله مراتب دسترسی به داخل مجتمع از فضای باز (محوطه)، به فضای نیمه باز ( سرپوشیده ) و سپس فضای بسته صورت می گیرد كه تركیب مناسبی بنظر می رسد. همچنین فضای نیمه باز سرپوشیده مجموعه كه شامل پیلوت ساختمانها می شود، با قرار گرفتن در سطحی بالاتر از محوطه شخص گشته است. این فضا شاید بتواند در صورت ساماندهی مناسب، بعنوان یك فضای اجتماع مطلوب برای ساكنین بخصوص در فصول سرد و بارانی، مورد استفاده قرار گیرد و تا حدی كمبود اینگونه فضاها در مجتمع را، جبران نماید

12- پاركینگهای مجتمع با قرار گرفتن در زیر محوطه باز و داشتن دسترسی از طریق رامپ، از تداخل سواره و پیاده جلوگیری كرد هو كاملا نیز كنترل می شود. ایجاد نورگیر در فضای باز مجموعه كه امكان ورود نور به فضای پاركینگ در طبقه1- را ایجاد می كند، قابل توجه است.

بررسی واحدهای مسكونی و فضاهای درونی آنها: ( بطور كلی)

1- واحدها بصورت1،2و3 خوابه طراحی شده اند.

2- متراژ واحدهای مسكونی ( در فاز 4 مجتمع) از تنوع جالب توجهی برخوردار است  و در 7 تیپ با متراژهای 170،160،140،125،110،92،80 متر مربعی قرار می گیرند.

3- فضاهای ارتباط عمودی، عموماً از سه بخش تشكیل شده است:

الف)  آسانسور حمل افراد

ج) آسانسور حمل بار( خدماتی) كه اغلب بسته می باشد و در موقع اسباب كشی استفاده می شود.

4- نوع سیستم سازه ای بتن آرمه است كه بعلت ارتفاع زیاد، موجب افزایش ابعاد ستونها گشته است.

5- سیستم گرمایشی- سرمایشی مجتمع بصورت سیستم حرارت مركزی است.

6- عدم تطابق میان سازه و فضا در بعضی از واحدها، موجب ایجاد مشكلاتی گشته است

7- تراس در ارتباط با آشپزخانه، نشیمن و خوابها، مناسب شكل گرفته است.

2- بررسی ویژگیهای اجتماعی- ساكنین:

به لحاظ ویژگیهای اجتماعی- ساكنین( با توجه به ارزیابی فرمهای نظر خواهی) ، نكات زیر بطور خلاصه بیان می شوند:

1- تعداد افراد خانوار در این مجتمع به لحاظ تنوع پلاتی كه در آن دیده می شود، از 2 نفر تا 5 متغیر می باشد.

فایل ورد 13 ص

قیمت فایل فقط 23,400 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی مجموعه های مسکونی مشهد , مجتمع مسکونی

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر