امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

مبانی نظری و پیشینه فرسودگی شغلی و حمایت شغلی

مبانی نظری و پیشینه فرسودگی شغلی و حمایت شغلی دسته: روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 44 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 27

مبانی نظری و پیشینه فرسودگی شغلی و حمایت شغلی

قیمت فایل فقط 52,000 تومان

خرید

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

چهار چوب پژوهش

چهارچوب این پژوهش پنداشتی بوده و بر مبنای مفاهیم فرسودگی و حمایت شغلی پرستاران استوار شده است كه در راستای آن مفاهیم استرس شغلی، فرسودگی شغلی، عوامل موثر بر فرسودگی شغلی پرستاران ، پیامدهای ناشی از فرسودگی شغلی، حمایت شغلی و ارتباط فرسودگی و حمایت شغلی مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

كلمه استرس از واژه لاتین "استرینجر"[1]  به معنی كشش محكم مشتق شده است. استرس زا ها در واقع به معنی نیروی خارجی هستند كه بر یك فرد وارد شده و باعث كشیدگی یا تنش می شوند (22). حدود 80-50 درصد از بیماریها توسط استرس یا با كمك استرس ایجاد می شوند منابع ایجاد كننده استرس گوناگون هستند كه یكی از مهمترین این منابع شغل می باشد(2).

به طور كلی عوامل بالقوه استرس شغلی سه دسته اند: عوامل محیطی، عوامل فردی و عوامل سازمانی.

عوامل محیطی : این عوامل عبارتند از تغییرات اجتماعی، تكنولوژیكی، سیاسی و اقتصادی. مانند تغییر در اقتصاد كشور و اثر آن بر سازمان ها و كاهش حقوق كاركنان ، اختراعات جدید و تكنولوژی كه می تواند  مهارت ها و تجربه ی فرد را برای یك دوره كوتاه منسوخ نماید.                                                                                                    

عوامل فردی : تحقیقات نشان داده اند كه افراد به روابط شخصی و خانوادگی اهمیت زیادی می دهند. این مسائل می تواند باعث استرس شود و آنها را وادار كند كه به چیز های دیگر توجه كنند و همچنین برخی مسائل اقتصادی افراد نیز همین اثر را دارد.

عوامل سازمانی : عوامل متعددی در محیط كار وجود دارند كه در ایجاد استرس موثرند. عمده ترین آنها عبارتند از: تفاوت های حرفه ای، ابهام نقش شغلی، تعارض نقش، اضافه كاری یا كم باری نقش، مسئولیت برای افراد  و عدم مشاركت (24  ).

فشار عصبی در سطح پایین می تواند موجب تحرك و تلاش بیشتر و همچنین عملكرد بهتر گردد، اما فشار عصبی در سطح بالا باید كنترل شود، زیرا در كار تاثیر منفی می گذارد و نابود كننده زندگی انسان است ( 12).

در پرستاران عوامل تنش زای شایع شامل: فشار كاری بیش از حد، مدیریت زمان، تحت نظارت مدیر بودن، بازتاب مددجویان و خویشاوندان، مراقبت از بیماران بد حال، عدم امنیت شغلی، تضاد نقشی، شیفت كاری و تغییرات سازمانی می باشند (25). ).  نگرانی رو به افزایش این است كه سطوح بالای این استرس ممكن است سبب كاهش اخلاقیات و بروز فرسودگی شغلی شود و بنابراین تهدید كننده كیفیت و ثبات خدمات گردد (26). 

استرس شغلی بخشی از زندگی كاركنان سیستم مراقبت های بهداشتی درمانی از  قبیل  پرستاران، پزشكان و مدیران اجرایی بیمارستانها است (25). همچنین عامل موثری بر بی كفایتی سازمانها، تغییر شغل كاركنان، غیبت به خاطر بیماری و كاهش كیفیت و كمیت مراقبت می باشد كه هزینه های درمان را افزایش و رضایت شغلی را كاهش می دهد(15).


stringere-[1]

قیمت فایل فقط 52,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه فرسودگی شغلی و حمایت شغلی

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر