امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

مبانی نظری و پیشینه امید به زندگی

مبانی نظری و پیشینه امید به زندگی دسته: روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 68 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 23

مبانی نظری و پیشینه امید به زندگی

قیمت فایل فقط 52,000 تومان

خرید

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

مفهوم امید به زندگی

امید به زندگی یكی از معیارهای اساسی تعیین سطح كیفیت زندگی در جوامع امروزی محسوب می‌شود به‌طوری‌که هر چه طول عمر مردم كشوری بیشتر باشد، آن جامعه را پیشرفته‌تر می‌دانند. بیشترین امید به زندگی مربوط به كشور ژاپن است كه متوسط سن مردم آن به بیش از 80 سال می‌رسد و بعدازآن كشورهایی مثل سنگاپور، استرالیا و كانادا با تفاوت بسیار نزدیكی باهم قرار دارند و كمترین میزان امید به زندگی مربوط به كشورهایی مثل افغانستان و زیمبابوه با متوسط سن كمتر از 40 سال است.

اسناد تاریخی مربوط به صدها سال پیش نشان می‌دهند متوسط طول عمر برخی افراد در آن زمان، كمتر از 30 سال بوده است حال‌آنکه در جوامع كنونی این عدد به بیش از 85 سال برای كشورهای پیشرفته می‌رسد. در كشور ایران سن امید به زندگی برای مردان 70 و برای زنان حدود 73 سال است.

تعریف‌های گوناگونی در رابطه با امید به زندگی وجود دارد اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت امید به زندگی متوسط سال‌هایی است كه فرد انتظار دارد، زندگی كند. پیشرفت علم درزمینه‌های مختلف صنعتی، كشاورزی و پزشكی در چند دهه اخیر نقش بسیار مؤثری در ارتقای سطح كیفیت زندگی و به دنبال آن افزایش طول عمر انسان‌ها ایفا كرده است. این پیشرفت‌ها باعث شده تا متوسط تعداد سال‌هایی كه فرد انتظار دارد زندگی كند.

به‌بیان‌دیگر، اسنایدر و همكارانش (1991) امید را «مجموعه‌ای شناختی می‌دانند كه مبتنی بر احساس موفقیت ناشی از منابع گوناگون (تصمیم‌های هدف مدار) و مسیرها (شیوه‌های انتخاب‌شده برای نیل به اهداف) است.» بنابراین، امید یا تفكر هدف مدار، از دو مؤلفه مرتبط به هم یعنی مسیرهای تفكر و منابع تفكر، تشکیل‌شده است. «مسیرهای تفكر» انعکاس‌دهنده ظرفیت فرد برای تولید کانال‌های شناختی برای رسیدن به اهدافش است و منابع تفكر هم عبارت‌اند از افكاری كه افراد درباره توانایی‌ها و قابلیت‌هایشان برای عبور از مسیرهای برگزیده تعریف کرده‌اند تا به اهدافشان برسند. از طریق تركیب منابع و مسیرها، می‌توان به اهداف رسید. اگر هرکدام از این دو عنصر شناختی وجود نداشته باشند، رسیدن به اهداف غیرممکن است. شواهد تحقیقاتی زیادی وجود دارند كه نشان می‌دهند بین بالا بودن میزان امید افراد و موفقیت آن‌ها در فعالیت‌های ورزشی، بالا بودن میزان پیشرفت تحصیلی، سلامت جسمی و روانی بهتر و بیشتر مؤثر بودن روش‌های روان‌درمانی مورداستفاده در درمان اختلالات، ارتباط وجود دارد (اسنایدر،2002).

قیمت فایل فقط 52,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه امید به زندگی

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر