امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403
دسته بندی محصولات
بخش همکاران
بلوک کد اختصاصی

مبانی نظری و پیشینه روش های مقابله ای

مبانی نظری و پیشینه روش های مقابله ای دسته: روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: docx
حجم فایل: 65 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 28

مبانی نظری و پیشینه روش های مقابله ای

قیمت فایل فقط 52,000 تومان

خرید

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

مباحث نظری در باب سازه ی روش های مقابله ای

مقابله یا سازگاری عبارت از تلاش هایی است كه به منظور كنترل موقعیت ها و شرایطی كه بطور بالقوه فشارزا یا زیانبار ارزیابی می شوند، صورت می گیرد. این تعریف با دیدگاه لازاروس و فولكمن(1984 ) در زمینه استرس هماهنگی دارد و حاوی نكته های اساسی است. نخست اینكه مقابله یا سازگاری مستلزم تلاش یا برنامه ریزی خاصی است به این معنی كه مقابله فرآیندی انفعالی یا خود به خودی در برابر فشارزاهای زندگی نیست. دیگر اینكه مقابله همیشه با پیامدهای مثبت همراه نیست، برخی پیامدهای مقابله ممكن است مطلوب باشند حال آنكه برخی دیگر چنین نباشند و سرانجام اینكه ، مقابله فرآیندی است كه پیوسته در طول زمان رخ می دهد.  با توجه به تعریف بالا بد نیست به فرآیند ارزیابی نیز اشاره ای داشته باشیم. لازاروس و فولكمن (1984) از دو نوع ارزیابی سخن به میان می آورند: یكی ارزیابی اولیه و دیگری ارزیابی ثانویه (راس و آلتایمر، 1998).

لازاروس و فلكمن (1984)، معتقدند هنگامی كه فرد با موقعیت های استرس زای زندگی رو به رو می شود این پرسش را مطرح می كند كه " آیا من در موقعیت خطر قرار دارم؟ " چنین حالتی را ارزیابی اولیه گویند. ارزیابی ثانویه هنگامی است كه فرد متوجه خطر یا استرس شده است و این پرسش را عنوان می دارد كه " چه كار می توانم انجام دهم؟ ". با گسترش تكنولوژی و شرایط گذار از جامعه سنتی به جامعه صنعتی به حجم دشواری‌ها و رنج‌های انسان‌ها افزوده شده است و عوارضی چون اضطراب، افسردگی، خودكشی، اعتیاد، طلاق، فرار از تحصیل، احساس پوچی و... را بیشتر از گذشته شاهد هستیم. به موازات این دشواری‌ها روانشناسان و پژوهشگران راه‌های ارزشمندی را در پیش چشم انسان‌های خواستار سلامت گشوده‌اند كه تامین كننده بهداشت روانی آنها باشد. از نظر جورج آلبی[1](۱۹۸۲) یكی از مولفه‌های اساسی بهداشت روانی مهارت‌های مقابله‌ای است، که در این مطالعه به بررسی این عامل مهم پرداخته شده است.

شیوه های مقابله :

شاید بهترین طریق مقابله با فشار عصبی یا استرس آن باشد كه عامل ایجاد استرس را ازمیان برداریم و استرس را رفع كنیم، اما در اغلب موارد این امر ممكن نیست و باید به گونه ای با استرس سازگاری كرد و تحمل آن را بر خود هموار ساخت واز شدت آن كاست (الوانی، 1384). با توجه به هدفی كه برای مقابله برشمرده اند، مقابله را فرآیندی بسیار گسترده تر از حفظ فرد از خطر دانسته اند. بطوری كه می توان مقابله را تمام پاسخ هایی دانست كه در برخورد با مشكلی بروز  می كنند، و ناراحتی روانی را می كاهند یا برداشت فرد را از وضعیت خود تغییر می دهند.


[1] - Jorg Albi

قیمت فایل فقط 52,000 تومان

خرید

برچسب ها : مبانی نظری و پیشینه روش های مقابله ای

نظرات کاربران در مورد این کالا
تا کنون هیچ نظری درباره این کالا ثبت نگردیده است.
ارسال نظر